Concert d'Any Nou del Palau Güell

El Palau Güell celebra l'11 de gener el Concert d’Any Nou. Petite messe solennelle de Gioachino Rossini (1792-1868) amb les veus de l'Orfeó Laudate dirigides per David Malet i amb la soprano Rocío Martínez, la mezzo-soprano Mireia Pintó, el tenor David Alegret, el baríton Elias-Daniel Benito Arranz, Pau Casan al piano i Olga Morral a l’acordió.

Botó de compra d'entrades

El Palau Güell dona la benvinguda a l’any nou amb les veus de l’Orfeó Laudate, dirigides per David Malet

L’audició tindrà lloc al saló central, l’espai més suggestiu d’aquesta obra mestra dissenyada per Antoni Gaudí. Una sala única i irrepetible. El concert reviurà les celebracions que organitzava la família Güell a finals del segle XIX.

El saló central compta amb la capella de llautó que s’obre i es tanca amb dues grans portes. Aquesta solució dona flexibilitat a l’ús de la sala: si s’obrien les portes el saló es convertia en un espai religiós, i si es tancaven, recuperava la seva funció principal. Les portes incorporen plafons pintats a l’oli per Aleix Clapés i un treball de marqueteria de gran bellesa. Estan fetes de fusta de palissandre i inclouen decoracions amb llautó i os de boví.

Quan hi havia concerts, a la tribuna dels músics se situava l’orquestra, i als finestrals de la planta de dormitoris els conjunts corals. I amb la cúpula, com a gran altaveu, es va aconseguir que la música sorgís de tot arreu.

 

Petite messe solennelle

Quan el 1855 Rossini reprèn la composició després d'haver fet tabula rasa amb el seu passat, ho fa amb un estil absolutament diferent al precedent. Escriu obres per a ser executades entre amics, en un saló, i acompanyades per pocs instruments: són els seus "Pecats de vellesa", peces breus de cambra que, sovint, tenen títols humorístics, com Preludi pretensiós, Haixix romantic ...

Segons el mateix Rossini, la Petite messe solennelle és l'últim dels seus "Pecats de vellesa". Amb to jocós i enjogassat, en el frontispici de la partitura, Rossini escriu:

"Dotze cantants dels tres sexes, homes, dones i castrats, seran suficients per a la seva execució, a saber, vuit per al cor i quatre per als solos. En total, dotze querubins."

"Bon Déu, perdoneu-me el paral·lelisme següent: dotze també són els apòstols en el cèlebre tiberi pintat al fresc per Leonardo, anomenat La Cena, qui ho creuria! Entre els teus deixebles n'hi ha que prenen notes falses! Senyor, estigueu tranquil, ja us dic jo que no hi haurà cap Judes en el meu àpat i que els meus cantaran justament i con amore les teves lloances i aquesta petita composició que és, ai las!, l'últim pecat mortal de la meva vellesa".

I, al final del manuscrit, afegeix:

"Bon Déu, heus aquí acabada aquesta pobra petita missa. És realment música sacra (musique sacrée), el que he escrit, o només una música reconsagrada (sacrée musique)? He nascut per a I' òpera buffa, ho sabeu prou bé. Una mica de ciència, una mica de cor, això és tot. Sigueu, dones, beneït i atorgueu-me el paradís".

Última peça d'una producció dedicada essencialment a la veu, la missa està escrita per a cor i solistes amb acompanyament de piano i harmonium. Malgrat la primera intenció de Rossini era d'escriure-la per a piano i acordió sembla ser que hom el va fer desistir de l'acordió en favor de l'harmonium. Avui en sentirem la versió amb acordió.

 

Concert d'Any Nou del Palau Güell
Petite messes solennelle
Cor Orfeó Laudate
David Malet, direcció
Rocio Martínez, soprano
Mireia Pintó, mezzo-soprano
David Alegret, tenor
Elias Daniel Benito Arranz, baríton
Pau Casan, piano
Olga Morral, acordió
Dissabte 11 gener 2020, 19.30h
35 € per persona amb visita musical i copa de cava inclosa
Aforament limitat

PROGRAMA

Kyrie-Christe solistes i cor
Gloria-Laudamus tenor i baix
Gratias  tercer per contralt, tenor i baix
Domine Deus  tenor sol
Qui tollis  duo per a soprano i controlat
Quoniam  baix sol
Cum Sancto Spiritu solistes i cor
Credo  solistes i cor
Crucifixus  soprano sola
Et Resurrexit  solistes i cor
Et vitam venturi cor
Preludi religiós  piano i acordió
Sanctus  solistes i cor
O salutaris  soprano sola
Agnus Deis  contralt, sola i cor

Orfeó Laudate

Va ser fundat el 18 de juny de 1942 pel mestre Àngel Colomer i del Romero (1915-2001), que va dirigir aquesta entitat coral fins l’any 2000. Posteriorment en van ser directors Rafael Montaner, Esteve Cot, Alfred Cañamero i, des del maig del 2008, n’assumeix la direcció David Malet. El nom del cor pren la primera paraula del Salm 150 de David.

 Durant aquests gairebé 75 anys d’història l’Orfeó Laudate ha desenvolupat una intensa tasca de divulgació de la música popular catalana dins i fora d’Europa, una intensa tasca pedagògica d’apropament a la música dels més petits i un treball de divulgació musical immens, amb primeres audicions a l’estat espanyol i donant a conèixer les grans obres simfònico-corals al nostre país.

 L’Orfeó ha actuat, a més de Catalunya i Espanya, a Alemanya, Andorra, Anglaterra, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Estats Units, França, Holanda, Hongria, Irlanda, Itàlia, Iugoslàvia, Polònia, Romania, Suïssa i Txèquia. Un dels llocs que ha visitat amb més assiduïtat ha estat el “Llangollen International Musical Eisteddfod” del País de Gal·les (amb més de 40 audicions).

 

David Malet, director

Músic polifacètic nascut a Barcelona l’any 1971, s'apropà a la música als 9 anys cantant a l’Escolania de la Catedral de Barcelona de la qual molt aviat n'esdevingué el pianista acompanyant i on va exercir 15 anys d’organista.  Posteriorment ingressà al Conservatori Municipal de Música de Barcelona on hi obtení cinc titulacions superiors i diverses distincions i matrícules d’honor. Paral•lelament estudià tota la carrera d’orgue amb Montserrat Torrent.

Del 1999 al 2003 estudià orgue amb Michael Radulescu a la Universitat de Viena, a més d’improvisació amb Franz Danksagmüller i baix continu amb Augusta Campagne. En la seva estada a Viena, cursà també els estudis de direcció de cor i orquestra amb Reinhard Schwarz i Georg Mark al Konservatorium der Stadt Wien, on va obtenir brillantment el Diploma dirigint en concert públic l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Viena.

Professionalment ha desenvolupat una intensa tasca concertística amb més de 800 concerts com a pianista, organista o director. També ha estat durant sis anys director titular del Cor de Cambra Francesc Valls de la Catedral de Barcelona amb el qual ha portat a terme diversos projectes de recuperació del patrimoni musical i d’estímul a la nova creació a més de concerts i cds (Premi Enderrock 2015 al millor cd de música antiga pel disc del Cant de la Sibil•la a la Catedral de Barcelona). La seva discografia inclou 12 cedés a més de diversos enregistraments per Catalunya Música, TV3, Rne i TVE.

Actualment és el director de l’Orfeó Laudate de Barcelona i participa activament com a organista en cicles arreu de l’Estat espanyol així com, eventualment, de l’estranger. També és professor de Música de Cambra al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona i Organista del Palau Güell.


Rocío Martínez, soprano

Neix a Tarragona. Estudia als Conservatoris Municipals de Vila­seca i Barcelona. Posteriorment estudia Perfeccionament Vocal a la Universitat de Minesota (EE.UU).

Ha realitzat nombroses òperes amb papers protagonistes i recitals com a solista a: El Gran Teatre del Liceu de Barcelona, Teatre de Les Arts de Valencia, Teatre Kursal de San Sebastián, Teatre Campoamor d'Oviedo, Òpera de Niça, de Sant Genis de Fontaine (França), Teatre Bellini de Catania, Palau de la Música de Barcelona, Teatre Principal de Menorca, Auditori Príncep d' Astúries d'Oviedo, Auditori de l'Escorial de Madrid i Santa Barbara, Minesota i Washington (EUA).

 

Mireia Pintó, mezzosoprano

Ha estat guardonada amb els més importants premis en diversos concursos a Espanya i a Itàlia.

El seu extens repertori va del període barroc a la música contemporània i inclou els gèneres: Òpera, Oratori i Lied. Ha col·laborat amb grups instrumentals de cambra i amb diverses orquestres, actuant sota la direcció de reconeguts Mestres com L.Maazel, P.Maag i R.Bonynge.  Participa en cicles de concerts, festivals i produccions operístiques a Itàlia, Rússia i Holanda, entre altres

En el que refereix la interpretació del Lied, des del 1992 forma un duo estable amb el pianista Vladislav Bronevetzky, portant a terme, des de llavors, una substancial activitat concertística que els ha portat a oferir recitals a diversos països (incloent importants sales de concert, com ara el Gran Teatre del Liceu, Sala Rachmaninoff-Moscou, Hamarikyu Asahi Hall-Tòquio, entre moltes altres), ja sigui en diversos festivals com en cicles de concerts. Han enregistrat el CD Puixkin en música, integrat per romances russes de diversos compositors amb textos del poeta.

És també professora de Cant i Lied a l´Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC) i en diverses master-class per tot el món. Premi Bages de Cultura 2011 otorgat per l´Òmnium Cultural, Premi Regió 7 Cultura 2017.

 

Elías Arranz, baríton

Va realitzar els seus estudis superiors de cant a la prestigiosa Royal Academy of Music de Londres, l'Opera Studio de La Monnaie - CMRE a Brussel·les amb José Van Dam, i València, graduant-se del I Màster en Interpretació Operística d'Espanya, amb la catedràtica Ana Luisa Chova al capdavant.

Ha debutat en teatres espanyols com el Gran Teatre del Liceu, Teatro de la Zarzuela, Teatro Arriaga, Teatro Principal de Vitoria, Teatre Jovellanos de Gijón o el Teatro Principal de Santiago de Compostela. Molt actiu com a solista d’oratori, destaquen les seves interpretacions de les obres de Bach, que ha cantat amb mestres com Trevor Pinnock o Juan José Mena, i formacions com la OSV, BOS,Sinfònica d’Euskadi, Sinfònica Catalana, Orquestra de Cambra d’Andorra o Studium Aureum, entre d’altres.

 

David Alegret, tenor

Reconegut com a gran especialista en el repertori rossinià i mozartià, on brillen la puresa natural de la sevaveu, la seva tècnica i la seva emotiva musicalitat, David Alegret ha cantat extensament Cosí fan tutte, Don Giovanni, Entführung aus dem Serail, La Cenerentola, al costat de Cecilia Bartoli, Il Turco in Italia, Il Barbiere di Siviglia, L'Italiana in Algeri, Semiramide, i altres títols, a Viena (Staatsoper i Volksoper), Zuric,Hamburg, Munic, Brussel·les, Welsh National Opera, Hèlsinki, París, Metz, Luxemburg, Roma, Palerm, Torí,Lisboa, Teatro Real de Madrid i Gran Teatre del Liceu de Barcelona; i als Festivals de Garsington, Pesaro(ROF) i Pergolesi-Spontini de Jesi, entre d'altres teatres i festivals. Només de Narciso a Il Turco suma mésd'un centenar de representacions.Addicionalment completa el seu repertori operístic amb Nemorino, Ernesto i Tonio a les obres de Donizetti,nombrosos rols a òperes de Monteverdi i Händel, Jaquino a Fidelio o Beppe a Pagliacci, i d'altres que hacantat a festivals com el Salzburger Festspiele Pfingsten i el Festival Castell de Peralada, i teatres com el SanCarlo de Napoli, Opéra National de Montpellier, Real, Liceu, Maestranza de Sevilla, Pérez Galdós de LasPalmas o Arriaga de Bilbao.També és molt actiu en el repertori contemporani, com ho demostra la seva recentment participació a lesestrenes de les òperes Les Bienveillantes d'Héctor Parra a l'Opera Vlaanderen i L'enigma di Lea de BenetCasablancas al Gran Teatre del Liceu, en les que els compositors han escrit els rols per a ell.

 

Pau Casan, piano

Format amb M. Farré a Barcelona i amb R. Vignoles al Royal College of Music de Londres, becat per la Fundació Pedro Pons. Guardonat amb el 1r Premi del 23è Concurs Joan Massià i el Premi al millor pianista del 22è Premi Ciutat de Berga, en la modalitat de Cambra Vocal - Lied. Ha actuat com a solista a Londres, Bogotá, Barcelona, Reus i San Sebastián, i com a acompanyant per Espanya, França, Portugal, Dinamarca, Finlàndia, Alemanya, el Regne Unit, Colòmbia i la Xina. Els seus enregistraments inclouen CDs amb Columna Música amb obres de piano solista i com a acompanyant. Col.labora regularment amb el Gran Teatre del Liceu com a mestre repertorista. Actualment compagina l’activitat concertística amb la docència al Conservatori Superior de Música del Liceu i al Palau de la Música Catalana, com a pianista de l’Orfeó Català.

 

Olga Morral, acordió

Ha realitzat els estudis d’acordió al Centre Superior de Música del País Basc amb el professor Iñaki Alberdi i a la Hochschule für Musik de Würzburg amb el professor Stefan Hussong. Ha completat la seva formació amb Alexey Artemyev, Pascal Contet, Miren Iñarga, Veli Kujala, Cao Xiao Quing, Claudio Jacomucci, Claudia Buder, Aitor Furundarena, Janne Rättyä, Carlos Iturralde i Hugo Noth.

Ha participat en importants festivals de música europeus com ara la Quincena Musical de San Sebastián, el Festival Internacional de Música y Danza de Granada, el festival Musika - Música de Bilbao, l’Off Liceu - Diàlegs.